2012-06-01

فيزو في الدولاب






سألنى صديقى إن كنت أخاف من نتيجة انتخابات الإعادة فعدت به إلى ما تعلمته من على
تسألنى عن على؟
هو واحد من شلة أطفال تحضر كل نصف شهر ورشة الحواديت والتدريب على الحكى التى تقيمها مكتبة «الشروق» للأطفال أقل من سبع سنوات، بإشراف الحكَّاءة ليلى عبد الهادى، الغرض من الورشة تعليم الأطفال القراءة والقدرة على الحكى واستعراض الخبرات التى تعلموها من القصص، كنت مدعوا لحضور واحدة منذ يومين، كانت تسير بشكل مبهر وممتع، إلى أن وصلنا إلى دور أولياء الأمور فى الحكى، فاختارت إحدى الأمهات أن تحكى قصة اسمها «فيزو فى الدولاب» تأليف الفنان وليد طاهر، القصة تحكى عن «فيزو»، الذى قرر أن يداعب أصدقاءه فى أثناء حفل عيد ميلاده بأن يختبئ فى الدولاب، فظلوا يبحثون عنه إلى أن عثروا عليه، فناقشته أمه فى فكرة الاختباء فى الدولاب وشرحت له كيف أن اللى عمله ده مايصحش.
بعد انتهاء القصة كان لا بد من المرور بالمغزى التربوى، وتأكيد فكرة «ينفع حد يستخبى فى الدولاب؟»، كل الكبار بمن فيهم أنا قلنا «عيب طبعا وغلط»، إلا أن على ابن السنوات الخمس قالها صريحة «لأ، ينفع عادى».
على أثبت أن الأصل فى الأشياء هو «ينفع طبعا»، الفطرة عنوانها «إيه المشكلة؟»، سألت الأم «طب هتتنفس إزاى يا على؟»، فقال «هافتح سنة صغيرة من باب الدولاب تدخلّى هوا»، «طب الضلمة يا على؟»،قال «هانور بالموبايل»، «بس مافيش حد يدخل الدولاب.. هو انت بنطلون يا على؟»، قال على «أيوه أنا بنطلون»، «يعنى مش هتخاف يا على؟»، قال على «أخاف من إيه؟.. ده دولاب».
على كان مُلهِمى فى هذه الليلة، وعلمنى الكثير، وفك أسر أفكارى، وجهة نظر على فى الحياة كانت مرجعيتى بامتداد اليوم التالى بكل ما يدور فيه من حديث مكرر عن انتخابات الإعادة.
يقول صديقى «شفيق لو جه هيحبسنا كلنا»، أقول له «هنعرف نعمل فتحة ندخل منها الهوا.. مش هنفطس»، صديق آخر يقول لى بثقة «الإخوان لو مسكوا هنعيش فى ضلمة مالهاش قرار»، أقول له «نبقى ننور الضلمة بموبايلاتنا»، يقول لى «طب افرض شحن الموبايلات خلص»، أقول له «إحنا أصلا بنطلونات عمر الضلمة ما تقدر تأذينا»، صديقى الذى أنهكته أفكارى المقتبسة من فلسفة على نظر إلىّ بدهشة، مستنكرا كل هذه الثقة، قائلا «يعنى انت عايز تفهِّمنى إنك مش خايف من الرئيس الجاى؟»، فقلتها له صريحة «وأخاف منه ليه؟.. ده دولاب».
بقلم عمر طاهر
 
^_^ لسه في امل برضوا 
بس الامل مش في هنعمل ايه في الانتخابات
احنا لازم نعدى مرحله هنقاطع مش هنقاطع 
هنرشح مش هنرشح
الموضوع اكبر من المسأله دى جدا
:) وربنا يسهلها 
اضغط